17 oktober 2018

Kersen kruimelvlaai met chocolade en noten


Ja het is een mond vol zo'n taart als je hem uitdeelt...Maar geloof me... je wilt deze maken :)! Hij is zo lekker. De combi kersen en chocolade is echt top, maar de hazelnoten maakt het helemaal af. Persoonlijk ben ik heel groot fan van kruimeltoppings, ik hou zo van een zachte vulling en een krokante bodem... 


Recept Kersen kruimelvlaai met chocolade en noten

Voor de bodem:
120 gram melk
300 gram bloem
7 gram gist
3 gram zout
1 ei
30 gram boter

Voor de vulling:
2 blikken kersen vlaaivulling van Hak
100 gram hazelnoten
150 gram pure chocolade

Voor de kruimellaag:
200 gram bloem
100 gram suiker
150 gram boter
1 eetlepel bakpoeder
snuf zout

Doe alle ingredienten voor de bodem in een mixer en kneed dit in een kwartier tot een luchtig en soep deeg. (uiteraard kan je dit ook met de hand doen)


Haal het deeg uit de kom en doe het over in een andere kom die je licht hebt ingesmeerd met wat olie. 
Laat het deeg in 1 uur rijzen en in volume verdubbelen. 
Verwarm de oven voor op 190 graden. 
Rol het deeg uit tot een grote lap van ongeveer een halve cm dik. 
Ik gebruik als vorm een grote "pie-vorm", maar je kan ook een springvorm gebruiken. 
Vet de vorm licht in. 
Leg het deeg voorzichtig in de vorm en duw het aan in de hoeken.
Het deeg wat teveel is kan je afsnijden, hier kan je nog evt een kleine vorm van bekleden als het veel is of invriezen tot je genoeg hebt om het weer te gebruiken. 
Prik gaatjes in de bodem.


Ik maakte een opstaande rand en die ik om en om inkneed, zodat je een mooi randje kreeg. 


Hak de chocolade in blokjes en roer die met de hazelnoten door de vlaaivulling.


Verdeel de vulling over de bodem. 


Kruimellaag:
Verwarm de oven voor op 190 graden.
Doe alle ingredienten voor de kruimellaag in een kom. 
Snijd met 2 messen de boter door de bloem heen in kleine stukjes. 
Ga net zo lang door met snijden tot je grove kruimels hebt. 
Vervolgens maak je met je vingers deze grove kruimels wat kleiner, door ze kapot te wrijven. 
Als de vulling over de bodem verdeeld is dan kunnen de kruimels er overheen. 
Bak de kruimel laag krokant en goudbruin in 20 minuten (of langer als ze bij jou nog niet op kleur zijn)



4 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk.
    Ik zit momenteel in de appels:)
    Daar maak ik van alles van (www.hillysmoestuintje.blogspot.com)
    Als je nog ideeën hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lijkt me heerlijk, ik zet m op mijn todolijstje.

    groetjes van janet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien lees ik het niet goed...maar bak je eerst de bodem en later de kruimellaag? En hoe lang moet de bodem dan in de oven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet handig geschreven maar je bakt alles in 1x af... zal het aanpassen... je bakt hem in 20 minuten op 200 graden gaar

      Verwijderen