8 november 2018

Herfstige lasagne met pompoen en spinazie


Wij vinden pompoen super lekker, maar niet alle soorten gerechten. Van zichzelf is pompoen best zoet en wij vinden het eigenlijk alleen maar lekker als we het flink kruiden en wat pittiger. Steeds probeer ik weer wat anders uit. Laatst hadden we een ovenschotel met spinazie erdoor, dat vonden wij erg lekker, maar de kinderen vonden het niet zo'n succes. Dus op zoek naar nog meer combinaties van pompoen en spinazie. Dat werd deze lasagne en die viel bij iedereen in goede aarde!

Hij is zacht en romig, maar niet te zoet.... en daarnaast....het is lasagne en dus altijd lekker! :)



Van Kroon op het Werk en Risenta kreeg ik lasagnebladen van sojabonen gemaakt. Glutenvrij en laag in koolhydraten. Ideaal dus, want ik probeer echt weer wat meer op te letten en wat minder koolhydraten te eten. De bladen vielen ons 100% mee, ze bleven iets steviger dan de bladen die we normaal gebruiken maar de smaak is gewoon goed! Naast lasgenebladeren hebben ze nog veel meer soorten pasta die gemaakt zijn van sojabonen en dus in een koolhydraatarme levenstijl of in een glutenvrij dieet!

Om de lasagne te kunnen maken, heb je pompoenpuree nodig. Dit maakte ik door mijn pompoen in kleine blokjes te snijden. Deze verdeelde ik over een bakblik, met royaal olijfolie. 4 eetlepels italiaanse kruiden, flink zout en wat peper. Dit schoof ik in een hete oven van 220 graden en liet dat daar zeker een half uur staan om lekker zacht te worden. Eenmaal een beetje afgekoeld stapte ik het met een pureestamper fijn. Dit kan je invriezen en steeds een portie pakken of zoals ik deed gelijk verwerken in een lekker gerecht. 

Recept Herfstige lasagne met pompoen en spinazie

2 runderworstjes
1 kilo pompoenpuree (zie hierboven)
2 uien
4 tenen knoflook
1,5 pakje gezeefde tomaten
450 gram spinazie alla creme
3 eetlepels italiaanse kruiden
zout
1 eetlepel balsamico azijn
250 gram champignons
200 gram creme fraich
lasagnebladen naar keuze
150 gram kaas



Haal het vlees van de worstjes uit het velletje en rul dit in een warme pan met wat olijfolie. 
Snipper de ui en de knoflook fijn en bak deze rustig mee tot ze glazig zijn. 
Snijd de champignons in plakjes en en voeg deze ook toe. 
Draai het vuur zacht, voeg dan de pompoenpuree, de gezeefde tomaten, de kruiden,zout en de azijn toe. 
Voeg ook nog eens 200 ml water toe en breng alles rustig aan de kook.
Is de saus te dik? Voeg gerust nog wat water toe. 
Als de saus kookt, voeg dan de spinazie toe en laat deze ontdooien in de saus. 
Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden. 
Als de spinazie opgenomen is in de saus voeg je de creme fraiche toe. 


Roer deze er rustig doorheen tot hij gesmolten is. 


Tijd voor laagjes!



Vul je ovenschaal zoals je gewend bent en sluit af met een laag kaas. 


Bak de lasagne gaar in het midden van de oven in een half uurtje. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten