16 november 2012

Hartige cake

Ik kwam op de blog: uit de keuken van Levine, een recept tegen voor een hartige cake. Nou is mijn 1e associatie met cake absoluut niet hartig, maar toch trok het toch wel. Ik was erg nieuwsgierig en dat won het van mijn smaakidee erbij. 
Voor een verjaardag heb ik er 1 gemaakt en dat leverde veel positieve reacties op. Super leuk en ik ga hem zeker nog vaker maken. Wanneer je dit eet? Als lunch, bij de borrel, als warme maaltijd met wat salade of bij een lopend buffet. Probeer hem eens want hij is echt heerlijk. Je kan qua ingredienten ook zelf combineren.
Ik combineerde deze cake met deze cake  en dit was het resultaat:

Hartige cake met spek, ui en kaas

2 uien
klontje roomboter
1 eetlepel zonnebloem- of olijfolie
snuf zout
snuf versgemalen peper
150 gram spekreepjes
100 gram jonge kaas 
3 eieren, maat M
150 gram bloem
1 eetlepel bakpoeder
1 dl zonnebloemolie
1 ¼ dl volle melk, lauwwarm
100 gram mozzarella

8 basilicum blaadjes
4 zongedroogde tomaatjes

Verwarm de oven voor op 180 ºC.
Snijd de uien fijn en fruit ze in wat boter, met naar smaak wat peper en zout. Bak als ze iets gekleurd zijn de spekreepjes mee.
Snijd de mozzarella en de jonge kaas in hele kleine dobbelsteentjes.
Snijd de zongedroogde tomaatjes in reepjes en scheur of knip de basilicum wat kleiner
Klop in een kom de eieren, bloem en bakmeel door elkaar. Voeg al kloppend geleidelijk de zonnebloemolie en de melk toe.
Meng de mozzarella en de kaas door het beslag en spatel het ui-/spekmengsel en de tomaatjes en basilicum erdoor. Eventueel nog wat peper en zout erbij doen.

Vet een cakevorm in met olie en leg er een stuk bakpapier in. Als je van het bakpapier flappen over de rand laat hangen kan je als de cake gebakken is hem er zo uit lichten.
Schep het beslag in de vorm en bak de cake in het midden van de oven in ± 45 minuten gaar en bruin. Een in het midden van de cake gestoken satéprikker moet er schoon uitkomen.
Laat de cake ± 10 minuten in de vorm afkoelen, haal hem dan uit de vorm.

Warm eten met wat salade erbij... mmmmm

Geniet ervan!



9 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi!

    Bedankt voor het heerlijke recept! Net voor t eerst geprobeerd ...enne...Heerlijk! Heb er stiekem wel een dot suiker door gedaan ;)!

    Groetjes, Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hilda, wat leuk om te horen! Hij is echt super lekker! Enne.... Suiker heeft hij echt niet nodig ;)
    Ben benieuwd of je hem nog eens maakt en dsn evt zonder suiker ;)
    Groetjes Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi
    Ik wil graag een hartige cake maken.
    Maar kan ik hem twee dagen van te voren maken, bv donderdagavond voor zaterdagavond?
    Groetjes Josefine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi jesefine

      Dat kan wel, maar ik vind 't persoonlijk 't lekkerst als hij vers is.
      Je kan hem ook na 't afkoelen gelijk invriezen, op zaterdag laten ontdooien en nog even 5 minuutjes op 180 graden verwarmen... Denk dat dat lekkerder is!

      Succes ermee!
      Liefs Ilse

      Verwijderen
    2. Dat is een goed idee Ilse om in te vriezen. Maar ik heb geen oven bij de hand zaterdag. En ik moet vrijdag al weg met de cake, dus moet ie dan weer uit de vriezer. Heb jij soms een beter hartig idee voor me? Ik ben niet zo'n creatief persoon.

      Bvd Josefine

      Verwijderen
    3. Niet zo snel eigenlijk.
      Ik denk dat ik dan gewoon de proef op de som zou nemen.
      Vies is hij echt niet hoor!
      Veel dingen die ik kan bedenken zouden dan toch weer opgewarmd oid moeten worden, deze cake zou ik dan gewoon doen, wel invriezen en bevroren meenemen!
      Succes ermee

      Verwijderen
  5. Dankjewel! Je hebt een leuke blog!!
    Groetjes Josefine

    BeantwoordenVerwijderen