18 januari 2013

Home made donuts



Voor onze family night wilde ik iets maken, maar had even geen inspiratie. Ik moest nog boodschappen gaan doen en dacht ik laat de jongens wel wat uitkiezen, wetend dat ze waarschijnlijk voor donuts zouden gaan (zijn ze dol op)... Toen bedacht ik me.. die moet ik toch ook zelf kunnen maken! Dus even gezocht en ik vond veel recepten voor donuts. Ik had alles in huis en niks te verliezen, dus .... vandaag maakt ik mijn eerste donuts.
We vonden ze lekker, erg lekker,maar de volgende keer mogen ze iets zoeter en zal ik dus de helft meer suiker gebruiken... 

Recept Home made donuts
15 stuks

Voor de donuts:

375 gram bloem
7 gram gist
40 gram suiker (volgende keer gebruik ik 50-60 gram)
2 eierdooiers
155 gram lauwe melk
60 gram gesmolten en afgekoelde boter
zonnebloemolie

Voor de versiering:
100 gram pure chocolade
200 gram poedersuiker
water
(bietensap voor roze glazuur)
hagelslag
geroosterde nootjes
gekleurd strooisel

Meng de gist door de bloem. 

Voeg de suiker, het zout, de eidooiers, melk en boter toe en kneed het met een mixer met deeghaken eerst op de laagste stand en vervolgens op de hoogste stand in ongeveer vijf minuten tot een deeg. 
Dek de kom af en laat het een half uur rijzen op kamertemperatuur.

Bestrooi een werkblad met een dun laagje bloem en kneed het deeg nog een keer kort door. 
Rol het uit tot een lap van 1 cm dik. 
Steek cirkels met een doorsnede van 9 cm, steek vervolgens een kleine cirkel uit het midden, zodat de donutvorm ontstaat. Ik gebruikte een theeglas en een borrelglas voor de gaten.
Leg de ringen op een bord of bakplaat. 
Dek het af met het folie en laat het nog weer een half uur rijzen.

Verwarm in een pan met dikke bodem 1 liter zonnebloemolie.

Laat de donuts per 2 of 3 tegelijk in de hete olie zakken en bak ze aan beide kanten goudbruin.
Haal ze uit de pan met een schuimspaan en laat ze afkoelen 
en uitlekken op een stuk keukenpapier.

Als de donuts volledig afgekoeld zijn, kan je ze versieren.

Smelt de chocolade au bain marie.
Roer de poedersuiker, een klein beetje water en een klein beetje bietensap tot een mooi dik en glad glazuur.
Doop de donuts in de chocolade en in het gekozen strooisel.
Smeer de donuts in met het glazuur en doop ze in het strooisel.
Laat ze ongeveer een uurtje hard worden in de koelkast.


Eet smakelijk!












Geen opmerkingen:

Een reactie posten