18 maart 2013

Ratjetoe

Stel je eens voor... het is vrijdag en je hebt geen idee wat je moet eten en alles wat je in de supermarkt ziet, ziet er of bedorven uit, of is erg duur of heb je geen trek in... Tja wat doe je dan? Die vraag stelde ik me dus die vrijdag...
Mijn koelkast was zo goed als leeg, op een paar dingen na, de mannen gingen maïskolven eten, ik vind die dingen echt niet te eten, dus moest alleen iets voor mezelf hebben. Ik kwam thuis met een peentje, champignons en een zak sla. De rest toverde ik uit mijn (koel)kast.


Een halve courgette staat niet op de foto die vergat ik ;)
Tijdens het maken stond ik me te bedenken hoe ik dit nou eens moest noemen voor m'n blog. Het enige wat ik kon bedenken was Ratjetoe.... eerst maar eens even gezocht wat het betekend:


Ratjetoe
1 Dooreengestampte middagkost bij de soldaten. 
2 Minderwaardige rommel, mengelmoes, rommeltje, zootje.

Tja.... dooreengestampte maaltijd? Minderwaardige rommel? Mengelmoes? Rommeltje? Zooitje? Tja... nou vooruit... we noemen 't Ratjetoe ;)




Heb wel gemerkt dat je kan variëren met wat je er doorheen doet. Je zou aardappeltjes mee kunnen bakken, kip mee bakken zou ook goed smaken of bv wat spekjes. Je kan 't ook eten met pasta en wat salade.

Recept Ratjetoe
1-2 personen

1 paprika
halve courgette
1 rode ui
6 champignons
1 peentje
1 teentje knoflook
scheutje witte wijn
2 eetlepels kruidenboter
olijfolie

Snijd alle groentes in blokjes en plakjes.
Verhit wat olijfolie in een pan.
Fruit de groentes een voor een.. voeg steeds een nieuw soort groente toe als de vorige wat gegaard is.
Blus als laatste het geheel af met een scheutje witte wijn en voeg de 2 eetlepels roomboter toe.
Laat alles nog ongeveer 10 minuten zachtjes garen.

Serveer met wat salade en gebakken aardappeltjes of pasta.

Eet smakelijk!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten