30 mei 2013

Gehaktballetjes met prei en pijnboompitten

Gehaktballetjes zijn altijd lekker en goed. Voor bij een prakkie, voor bij de borrel of voor op brood. Alleen ik zou ik niet zijn, als ik flink wissel met ingrediënten. Een bal is nooit 't zelfde bij ons. Ik maak er vaak kleinere balletjes van, dan hoeven ze niet zo lang te bakken en het eet wat makkelijker weg. 
Ik maak geregeld een wat grotere hoeveelheid klaar en vries ze in, dan heb ik altijd wat paraat.
Deze maakte ik 's middags al en verwarmde ze met wat kaas in de oven, zo heb je gegratineerde gehaktballetjes. 

Recept Gehaktballetjes met prei en pijnboompitten
14 balletjes ter grootte van een golfbal

250 gram rundergehakt
50 gram spekjes
50 gram prei
stukje paprika
handje pijnboompitten
paneermeel
gehaktkruiden
olie of boter

Snijd de paprika en de prei heel erg fijn.
Bak de spekjes uit, tot ze krokant zijn.
Voeg dan ze prei en de paprika toe en bak deze even mee.
Laat het preimengsel even afkoelen.
Kneed dan het gehakt, het preimengsel, paneermeel, gehaktkruiden en de pijnboompitjes tot een massa.
Draai er balletjes ter grootte van een golfbal.
Leg ze voor een half uurtje in de koelkast of vriezer.
Verhit dan olie of boter in een pan en bak de balletjes rondom bruin en gaar in 15 minuten.

Evt. opwarmen in een oven van 175 graden in 10-15 minuten.

Eet smakelijk!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten