31 mei 2013

Rabarbertaart


Rabarber, ik plaatste een tijdje geleden al een recept voor Oma's rabarbermoes. Ik vroeg me af hoeveel mensen überhaupt rabarber lustte en stelde deze vraag op Facebook en Twitter. Ik kreeg veel reacties en het bleek... toch veel mensen lusten het. Een persoon stelde dat hij niet zo dol was op rabarber, maar rabarbertaart wel lustte... 
Wat was daar dan lekker aan vroeg ik me af. Dus ik googlede flink op rabarbertaart, maar wat zijn daar een varianten op zeg. Ik heb deze uitgekozen om te maken en dat viel niet tegen, dus ga snel nog eens een andere variant proberen.
Het concept van deze taart is voor me niet nieuw, het is een zogenoemde jamtaart. Ik maakte al eerder jamtaarten met aardbeienjam en abrikozenjam. Het idee komt van deze blog van Klary Koopmans.
Deze taart maak je in 2 dagen. Op de 1e dag maak je de rabarbercompte en de 2e dag bak je de taart.

Recept Rarbertaart
1 taart

Compote:
450 gram rabarber
50 gram suiker
zakje vanillesuiker
water
maizena

Maak de rabarber schoon en snijd het in stukjes.
Doe de rabarber met de suiker, vanillesuiker en 3 eetlepels water in een pan.
Breng de rabarber aan de kook en kook het in een half uur tot moes.
Is het te dun? Het moet de dikte hebben van jam, bind het dan wat met maizena

Voor het deeg:
210 gram bloem
70 gram maismeel
2 theelepels bakpoeder
1/2 theelepel zout
125 gram zachte boter
60 gram suiker + extra om wat te garneren
2 eieren
2 eetlepels geraspte kokos
een taartvorm van 23 c. doorsnee, ingevet

Meng in een kom de bloem, maismeel, bakpoeder en zout.
Meng in een andere kom de zachte boter met de suiker tot je een romige massa hebt. 
Voeg 1 heel ei toe en splits het andere ei, voeg de dooier toe (wit bewaren). 
Roer tot de eieren zijn opgenomen. 
Meng dan het bloemmengsel erdoor tot je een samenhangend deeg hebt. 
Vorm 1/3 van het deeg tot egen dikke rol, pak die stevig in plastic folie en leg hem voor een half uur in de vriezer.
Druk de rest van het deeg in de taartvorm, bekleed ook de randen. 
Dit plakt, maak je vingers evt wat nat met koud water.
Zet de vorm dan ook een half uur in de koelkast (vriezer kan ook, maar dat paste bij mij niet).
Verwarm de oven voor op 190 graden.
Neem de vorm en de rol weer uit de koelkast of vriezer.
Schep de rabarbercompote in de vorm.
Snijd van de rol deeg, dunne plakjes en leg deze op de compote.
Zo krijg je een gesloten taart.
Klop het eiwit even los en bestrijk de taart hiermee.
Bestrooi de bovenkant met wat suiker en de geraspte kokos.
Bak de taart in het midden van de oven gaar in 30 minuten.

Lekker als toetje of gewoon als gebakje!

Eet smakelijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten