7 januari 2014

Sinaasappel extract

Laatst maakte ik vanille extract en dat was zo simpel dat ik opzoek ging naar meer recepten of ideeën, waar ik die berg met wodka voor kan gebruiken.
 Zo kwam ik al snel op deze site terecht. Sowieso een handige en leuke site om eens door te neuzen! 
Maar hier wordt dus simpel beschreven hoe je extract van werkelijk alles kan maken. 
Het is heel simpel zo wordt er geschreven. 

Je hebt nodig een schoon potje, neutrale alcohol met een minimaal percentage van 40% en de spullen waar je het extract van zou willen maken. Nou dat is het proberen waar!

Ik heb diverse ideeën waar ik zelf extract van wil maken...

De eerste die werkelijkheid werd is sinaasappel extract.


Ik gebruikte sinaasappels die ik daarna uitperste, maar eerst waste ik ze erg goed en let erop dat je bio sinaasappels neemt.


Ik sneed van 2 sinaasappels de oranje schil af, met zo min mogelijk wit eraan (dat is wat bitterder), dit deed ik in een klein potje en goot dat vol met wodka en zette het ergens in een keukenkastje. De eerst weken schudde ik dagelijks dit potje om, daarna liet ik het enkele weken met rust.


Hoe donkerder en dus hoe langer het extract heeft gestaan hoe lekkerder het is.
Extract is 2 jaar houdbaar en het leuke van deze sinaasappel extract is dat je de schillen en het extract zelf kan gebruiken.




Waar je dit voor kan gebruiken?
Koekjes, cake, taart, dressing, vlees gerecht....
oftewel eindeloos kan je er mee variëren!


1 opmerking:

  1. Net heerlijk kaneel-, munt-, koffie- en sinaasappelextract gemaakt. Was er echt weer voor!

    BeantwoordenVerwijderen