8 mei 2015

Munt-extract

Een cake of een toetje met een muntsmaakje maken?
Maar geen zin in blaadjes in de cake.
Of juist in de winter de smaak van munt nodig hebben?

Dan is het misschien een idee om dit extract te maken...

Wat je nodig hebt om dit te maken is heel simpel
Je hebt nodig wodka en munt...
ja meer niet..
oh ja een schoon potje!


Je vult een potje met de bladeren van 2-3 stengels munt en giet het potje vol met de wodka.


Dit potje zet je donker weg voor ongeveer 6 weken. 
Schudt het potje geregeld om. Je zal zien dat de wodka wat groener wordt en de bladeren wat bruiner.


 Geen probleem dit hoort zo. Na 6 weken is hij op smaak en klaar voor gebruik. 
De blaadjes kan je erin laten of eruit zeven.


In het verleden maakte ik ook sinaasappel en vanille extract zelf en dit gebruik ik heel vaak in de keuken... Laatst was het vanille extract bijna op en dan hoef je het alleen maar aan te vullen met wat wodka. 

Hieronder de recepten van de andere soorten extract

Met deze blog doe ik mee aan het Foodblogevent wat deze maand georganiseerd wordt door Christien van Oesters en uien.
Die als thema koos: Kruiden in de hoofdrol, nou dat lukt wel met dit extract van een kruid :).

2 opmerkingen:

  1. Klinkt heerlijk maar zou je dit ook met inmaak brandewijn kunnen doen dat heb ik namelijk nog. Dat heb ik gebruikt met suiker, pruimen, kaneelstokje, kruidnagel, en sliertjes limoen. Nog niet geproefd maar lijkt me heerlijk. Heb pruimen met en zonder pit gebruikt de pit lijkt ook een fijne smaak af te geven, dit word dan een pruimenlikeur. Jeetje ik dwaal wel af. Kan ik misschien ook wel munt likeur maken dan doe ik er suiker bij. Fijne dag groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het kan ook met brandewijn, heb ik alleen nooit in huis. Het gaat om een hoog alcohol percentage, dus jenever enz zou ook kunnen.Ben benieuwd of je pruimenlikeur lekker wordt, lijkt me heerlijk voor de herfst! Om warm bij te worden... oh en muntlikeur is zeker ook een optie, dan wel een ladinkje suiker nodig idd ;). Mss wat limoen of citroen erbij... mmm

      Verwijderen