25 april 2017

#fitwomen ~Minke

Een serie over fitte vrouwen!... Nee geen superwomen aan het woord vandaag... Of toch wel... want welke ballen moeten we als vrouw/moeder wel allemaal niet in de lucht houden. Daarnaast wil iedere vrouw zich goed voelen in haar eigen lijf... Dus ja... toch superwomens aan het woord... Vandaag geef Minke aan het woord over hoe zij omgaat met sporten, bewust eten en het voorleven aan haar kids. 


Wie ben je? Wat voor werk doe je? Wat zijn je leefomstandigheden? Heb je een gezin en waaruit bestaat dat? Ik ben Minke, 27 jaar en mama van 2 kinderen. Ik ben thuisblijfmama en blog daarnaast op mijn eigen blog www.mamaminke.nl. Samen met mijn man wonen we in een mooi huis. De oudste is bijna 4 en mag na de zomervakantie beginnen op de basisschool. Een echte jongen, buitenspelen en rennen is favoriet. De jongste is bijna 1,5 en een echt meisje, lekker gillen. Al doet ze niet onder voor haar grote broer.

Sport je al en wat voor sport beoefen je dan?
Ik ga sinds kort naar de sportschool en volg daar groepslessen als mijn man thuis is of ik oppas heb. Ik ga dan naar Tai-gong (lekker relaxen) of naar zumba in combinatie met bbb. Dat laatste is wel zwaar soms.

Hoe ziet jouw voedingspatroon eruit?
Op dit moment eet ik te veel slechte dingen, maar ik probeer gezonder te eten. Ontbijt meestal met zuivel en fruit. Dan een stuk fruit met mijn dochtertje als tussendoortje, de oudste zit dan meestal op de peuterspeelzaal. Lunch met 2 broodjes (volkoren tijgerbrood) met vleeswaren of kaas met wat rauwkost. Soms een koekje tussendoor. Avondeten meestal iets van aardappels, groente en vlees of pasta met sausje en groeten/vlees.

Heb je na de winter het voornemen om te lijnen of fitter te worden? Zo ja hoe doe je dat dan?
Ik wil graag het hardlopen weer oppakken. Ook hoop ik toch wat meer gezond te eten nog. Nu pak ik nog te snel en vaak iets lekkers. Kan ook wel soms, maar niet elke dag. Zo hoop ik nog wat kilo’s kwijt te raken en fitter te worden. Ook zou ik willen gaan touwtjespingen. Dit lijkt me een goede manier om toch wat extra beweging te krijgen. Dit kan ook lekker buiten als de kinderen buiten spelen.

Hoe ga je dit praktische uitvoeren?
Mijn eten dus meer proberen onder controle te krijgen/houden. Mijn man traint voor een marathon en als hij daarmee klaar is, is er ook wat meer ruimte voor mij om te gaan sporten/hardlopen. Dat wil ik dan ook zeker gaan oppakken. Nu het weer mooier weer wordt is het ook leuk om weer te gaan hardlopen.

Hoe combineer jij sport of bewegen met je gezin?
In drukke tijden vind ik dat lastig. Dan schiet het er ook als eerste bij in. Maar vorig jaar ging ik vaak om 7.00 uur in de ochtend hardlopen. Dan was ik terug en gedoucht als de oudste weer naar de peuterspeelzaal ging. Super fijn, want eigenlijk begint je dag dan pas net.

Hoeveel tijd besteed jij per week en op wat voor manier aan fit zijn of worden?
Op dit moment niet zo veel. De lessen in de sportschool zijn 1 uur. Ik probeer minimaal 1 keer te gaan dus dan ben ik 1 uur kwijt. Eten moet ik toch. Dus of ik nou een koekje pak of een stuk fruit maakt dan niet uit denk ik.

In hoeverre pas je je eetgewoontes ook aan in deze periode?
Ik wil deze dus wel aanpassen. Ik hou gewoon van lekker eten. De oudste begint nu ook bakken leuk te vinden. Weggooien is zonde, dus veel beland bij mij in mijn buik. Niet goed, misschien eens de buren voorzien van wat lekkers.

Als je moet kiezen tussen….
De trap of de roltrap wat kies je?
Omhoog de roltrap als het niet te druk is. Anders pak ik de trap. Naar beneden pak ik net zo snel de trap.
De auto of de fiets?
Ik heb geen eigen auto dus heb mezelf aangeleerd dat ik gewoon geen heb. Mijn man heeft hem zelf nodig voor zijn werk. Het meeste doe ik dus ook lopend of met de fiets.
Chocolade bij de thee of wat fruit?
Fruit, ik hou niet zo van chocola. Krijg daar hoofdpijn van. Een geluk bij een ongeluk.
Frietjes of prakkie?
Friet, ik hou niet zo van prakjes.

Ben je tevreden over je lichaam? Wat zou je het liefst veranderd zien?
Ik zou het liefst nog wat kilo’s kwijt willen. Voor mijn eerste zwangerschap was ik 15 kilo afgevallen en dat was fijn. Maar zoals toen zal het nooit meer worden, dat ben ik me bewust. Mijn kinderen zijn in mijn buik gegroeid en alles is wat uitgerekt. Daar probeer ik dan ook rekening mee te houden.

Wat zijn jouw doelen en in hoeverre zijn die realistisch?
Ik ben al goed op weg en ben al ruim 10 kilo weer kwijt, maar het liefst zou ik er nog eens 15 af willen. We starten maar gewoon en zien wel waar we uit komen. Dit doel is namelijk misschien niet eens heel realistisch. Zeker gezien mijn beweeg en eetpatroon op dit moment. Dan ben ik ook blij dat ik gewoon op dit gewicht blijf.

In de bijbel lees ik dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest. In hoeverre is dat voor jou een extra reden om bewust met je lichaam en eten om te gaan? 
Ik vind dat lastig omdat ik me bewust ben van het feit dat ik van lekker eten hou. Veel gezonde dingen vind ik ook niet zo lekker en ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik denk dat je je lichaam goed moet voeden en vooral de crash diëten los moet laten. Iets lekkers op zijn tijd moet ook kunnen. Niet elke dag en de hele dag, maar gewoon in het weekend bijvoorbeeld. Het is voor mij dus niet een extra drijfveer. Wel wil ik een gezonde relatie met eten hebben en dit ook voorleven aan mijn kinderen. Zodat zij later ook een gezonde relatie met eten hebben.

_______________________

Bedankt Minke voor je antwoorden! Mooi om te lezen wat je doelen zijn en je al plannen in je hoofd hebt. Touwtje springen lijkt me ideaal inderdaad als de kinderen gewoon thuis zijn. En misschien lukt het dit jaar wel weer dat vroege hardlopen, als het straks weer vroeger licht is. Mooi dat je anders naar je lichaam kan kijken, zwangerschappen doen inderdaad iets met je lichaam! 

1 opmerking: