19 april 2017

Romige groene soep met tuinerwten


Groen
groener
groenst...

Dat is deze soep.. 
wij hebben er van gesmuld. 
Ik heb helemaal de soepen ontdekt met bonen en linzen erin. Volop vulling en eiwitten. Deze zal je dus steeds vaker tegen gaan komen in mijn recepten. 


Recept Romige groene soep met tuinerwten

3 uien
4 tenen knoflook
1 prei
250 gram gedroogde witte bonen* (die ik eerder al kookte)
2 courgettes
1 eetlepel provenciaalse kruiden
zout
bouillonblokje of verse maggiplant
1 liter water
scheutje balsamico
1 eetlepel kurkuma
200 gram diepvries erwten
spekjes
munt
roomkaas of creme fraiche 

*ik gebruik gedroogde witte bonen, deze week ik minimaal 8 uur en kook ze ongeveer in 1 uur gaar. Hoe lang hangt een beetje af van de maat van de bonen. Heb je hier geen zin of heb je ze niet in huis, gebruik dan witte bonen uit een pot en dat is dan ongeveer het dubbele gewicht.



Hak de uien grof, snijd de knoflook in plakjes, de prei in grove ringen en de courgettes in plakken. 
Verhit wat olie in een pan, fruit hierin de uien en de knoflook. 
Voeg dan de prei toe en laat ook mee bakken.
Vervolgens mag de courgette erbij, bak deze even mee. 
Vul het geheel dan aan met water, een scheutje balsamico azijn en een bouillonblokje of veel van de verse maggiplant. 
Voeg de provenciaalse kruiden, de kurkuma en wat zout en peper. 
Breng het geheel aan de kook en laat het zachtjes in een half uur zacht en gaar worden. 
Pureer de soep. 
De bonen die al eerder kookte, verdeelde ik in 2 porties. 
1 porties pureerde ik en ging ook in de pan.
Het 2e porties witte bonen gingen samen met de erwtjes in de soep. 
Verwarm nog even goed door. 
Bak ondertussen de spekjes uit. 
Verdeel de soep over de borden of kommen. 
Schep er wat spekjes overheen, lepel er wat creme fraiche of kruidkaas op en verdeel wat munt over de soep. 

Van deze soep zal je lang een gevuld gevoel hebben... Eet smakelijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten