21 november 2017

DIY: Adventskalender, Make it a December to remember


Make it a December to remember


Ik vind advent altijd een leuke periode. Maar hij voelt dit jaar zo anders dan andere jaren.... Normaal was ik nu op de zaak al weken bezig met het verzinnen van kerstdingen, het eerste kerstgroen zou de winkel al binnendruppelen... En in de adventsperiode zou ik me 3 slagen in de rondte werken als bloemist...

Maar... 


Nu dus niet en tja dat voelt raar, pijnlijk en toch ook wel weer als erg vrij. Om een leuke tijd te hebben, die vorig jaar ook in het water viel, besloot ik een grote adventskalender te maken. De afgelopen week heb ik samen met een vriendin veel gebrainstormd en Pinterest afgesnuffeld tot mijn idee compleet was en ik aan de slag kon. 

Advent...


Is dit jaar kort... maar 22 dagen, eigenlijk wilde ik een langere kalender en heb besloten gewoon voor heel de maand een kalender te maken. Ik ben er 2 middagen mee bezig geweest. Het was best wel wat werk, maar wat was het leuk om te doen! Ik heb er zeker geen spijt van en beleef er zo door de voorpret dubbel zoveel plezier aan! Graag deel ik hem met jullie voor inspiratie.. 


Hij staat nog niet in huis hoor, dit was voor de foto ;). 

Leesrooster Jesse Tree


Ik gebruikte het leesrooster van Thuis Geloven. Deze is gebaseerd op de Jesse Tree. Ik knipte de plaatjes uit en plakte deze op labels. Op de achterkant heb ik geschreven welke bijbeltekst gelezen moet worden die dag. Als de jongens zin hebben kunnen ze hem inkleuren. Heb je hier geen zin in of kost het teveel tijd, kan je ook gewoon het leesrooster gebruiken zonder er zelf een middag aan te knutselen!




Bidden...


Wij vinden het belangrijk om geregeld te bidden voor anderen. Hiervoor gebruiken we vaak de gebedskalender van Open Doors. Voor de adventskalender maakte ik losse labels, met daarop de landen waarvoor die week gebeden "moet" worden. 


Kerstboekjes lezen...


Al jaren pak ik kerstboekjes in als kadootjes en iedere paar dagen kruipen we onder een dekentje om er eentje te lezen. Heerlijk zulke familie tradities! En zolang de mannen het nog leuk vinden hou ik ze graag in ere. De pakjes hebben nummers en in de adventskalender zitten briefjes met bijbehorende nummers. 


Vulling...


Onze adventskalender wilde ik graag vullen met kleine kadootjes, snoepjes, chocolade, leuke opdrachtjes, boekjes lezen, wat lekkers te drinken... Dus ik ging op zoek en kocht wat kleine dingen die ze leuk vinden, daarnaast kocht ik warme chocolademelkmix, winterthee, chocolade en wat kerstsnoepjes. Maar ook maakte ik briefjes met leuke opdrachtjes of dingen die we gaan doen, zoals filmavondje, broodjes bij de supermarkt kopen om te lunchen, spelletjesmiddag, een quote maken en oliebollen bakken. Kies hierbij wat bij jou en je kids past!



Aan de slag...


En dan is het tijd om je kalender te maken. Ik had bruine craft zakken gekocht, daar is het meeste in gegaan. Voor sommige dagen gebruikte ik een wc rolletje of een luciferdoosje, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om alles in te pakken als kadootjes. Ik heb onze agenda er bij gepakt, zodat ik geen dingen in de kalender zou stoppen die op die specifieke dag niet handig is. Voor de week rond 5 december heb ik weinig kadootjes gedaan, een zaterdag dat Hans weg is heb ik een verpakking muffinvormpjes gedaan (gelijk leuke activiteit), op dagen dat ze bij de oppas zijn zit er een kadootje voor mij en Hans in... Super leuk om te vullen zo!

Op alle verpakkingen, schreef of tekende ik het cijfer van die dag. Daarin kan je afwisselen wat je wil...maar net wat je leuk vind. 






Eigenlijk wilde ik alle kadootjes aan een ruwe tak hangen, maar dat werd me te onrustig en besloot ze in onze mand te doen. Ziet er ook zo gaaf uit. Ik kan niet wachten tot het 1 december is en we kunnen beginnen :).


Ik koos ervoor om craft of zwart papier te gebruiken en dat te combineren met zwarte en witte fineliner













2 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk! Wat veel (met liefde) werktijd heb je er in gestoken.
    Dit wordt vast genieten met zijn allen.
    Mijn complimenten voor zoveel creativiteit.
    Groet,
    Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wauw...zo knap dat je dit 'technisch' kan voorbereiden, ervan geniet en dit ook deelt met ons. Bedankt. Groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen