29 november 2013

Volkoren taai-taai 2.0

Vorig jaar maakte ik deze volkoren taai-taai, lekker, dat zeker...
maar volgens mijn mannelijk testerspannel niet echte taai-taai...
tja dus gewoon nog maar eens proberen.


2 weken geleden maakte ik een nieuwe versie volgens recept van 24 kitchen...
heerlijke taai-taai, maar een deeg wat zo hard als steen was en 
waar echt niet mee te werken is....
dus door de mannen goed gekeurd, maar door mij afgekeurd
Ik wilde het nogmaals proberen en kwam toen het recept tegen op de blog van Backing Soda
en dit is het!! 

Ja ja.... echte taai-taai
Het verschilt niet veel van Rudolph's recept, maar toch geeft dit een goed deeg om mee te werken. 

Eerlijk=Eerlijk, het smaakt niet precies zoals je het koopt in de winkel...
maar dat ligt waarschijnlijk aan alle gezellige e nummers, het witte bloem en de bergen suiker.... ;
Dus wat mij betreft is dit ECHTE en gezonde taai-taai...
zo leren we steeds beter de echt en goede smaken kennen.


Recept Volkoren taai-taai 2.0
trommel vol

250 gram volkoren meel (speltmeel/bloem kan ook)
100 gram roggemeel
225 gram honing
1 ei
halve eetlepel backing soda
1-1,5 eetlepel anijszaad (kocht ik op de markt)
100-110 ml karnemelk
snuf zout

Roer alle ingredienten door elkaar, mocht het echt niet meer te roeren zijn voeg dan nog een klein scheutje melk toe.

Dek het deeg af met plastic folie en laat dit een 12-20 uur staan op kamertempratuur.


Na deze tijd verwarm je de oven op 175 graden.
Het deeg is erg plakkerig, maar moet wel uitgerold worden. Dit gaat erg lastig, maar er is een trucje. Neem 2 vellen bakpapier of 2 siliconen bakmatjes. Bestrooi de onderste met wat bloem. Leg hier het deeg erop, bestrooi weer met wat bloem, plaats het andere bakvel erop en rol met de deegroller over het bovenste bakvel. 


Rol het deeg uit tot een halve cm dik.
Steek hier figuurtjes uit of snijd er koekjes van en leg deze op de bakplaat.


Bak de taai-taai in 10-13 minuten.
Ze blijven zacht en zijn best licht van kleur, dit hoort juist anders worden ze droog, de taaiheid komt pas bij het afkoelen.


Eet ze niet warm....want dan komen ze nooit in de trommel ;)

Fijne Sinterklaas alvast....






2 opmerkingen: