5 december 2013

Tortellini's met champignon-spinaziesaus

Stel je zit in de speeltuin...Je kinders zijn heerlijk aan het spelen, je bent vergeten een tijdschrift mee te nemen. Je staart wat voor je uit, geniet van het zonnetje en terwijl je net weg zit te dromen .... hoor je je buurvrouwen op het ongemakkelijk zittend bankje praten over een succes recept. Nou ben ik echt niet zo'n typje wat altijd maar gesprekken afluistert....maar ik moet eerlijk bekennen ik moest even luisteren ;)

Terwijl buurvrouw 1 de ingredienten uitlegt aan buurvrouw 2, neem ik de ingredienten goed in me op en verbeeld deze in een pan in mijn vuur in mijn keukentje...
Onder het vrolijke gekwebbel naast me word ik het eens met mijn verbeelding...
dit zou wel eens een heeeeeeel simpel en succes recept kunnen zijn.

De dame in kwestie vertelde dat ze een E-nummer vrije roomsaus maakte voor bij de tagiatella.
Ze bakte dan haar vlees naar keuze (er kwamen diverse mogelijkheden voorbij), daarbij deed ze een bakje Phillidelpia, dat liet ze smelten en evt voegde ze dan wat diepvries spinazie toe.
Klinkt als een lekker recept, ik weet niet zeker wat er aan E-nummers zit in Phillidelpia. De roomkaas bij de Lidl vandaan is wel compleet E-nummervrij.
De dames kletsen nog eindeloos door over variaties op deze saus, wat hier boven beschreven is zeg maar de basis.

Al weken zit dit soort basis recept in m'n hoofd en wilde ik het graag een keertje maken op een zondagavond, als Hans en ik geregeld saampjes wat uitgebreider eten.
Iedere keer kwam het er niet van en had ik geen roomkaas in huis.
Tot ik het zat was en besloot het recept zonder roomkaas te maken...
Hoe? 
Dat lees je hier onder ;)


Recept Tortellini's met champignon-spinaziesaus
2-3 personen

1 zakje tortellini (ik nam met een vleesvulling), een andere pasta kan natuurlijk ook.
100 gram spekjes
1 rode ui
2 flinke tenen knoflook
200 gram kastanje champignons
10 diepvriesblokjes spinazie
1 bekertje creme fraich (of roomkaas volgens de dames van de speeltuin)
scheutje witte wijn
peper en zout
flinke hand walnoten

Leg de diepvries spinazie vast uit de vriezer, zodat ze al vast wat zachter worden.
Breng een flinke pan water aan de kook voor de tortellini's en kook deze gaar volgens de verpakking.
Snijd de champignons in plakjes.
Verhit een hapjespan of grote koekenpan en bak de spekjes uit.
Snijd ondertussen de ui, ik sneed 1 helft in grove ringen en 1 helft snipperde ik.
Voeg de ui toe bij de spekjes en pers de tenen knoflook er ook bij uit.
Bak de uitjes mee tot ze glazig zijn.
Dan kunnen de champignons erbij, bak deze tot ze mooi bruin zijn.
Voeg dan het bekertje creme fraich en de spinazie toe.
Laat dit op laag vuur smelten en wat inkoken.
Hak ondertussen de walnoten grof.
Voeg nu een scheutje witte wijn toe, de walnoten en wat peper en zout.
Laat dit even inkoken tot je een stevige saus hebt.
Verdeel de saus over de tortellini's.

Lekker met een glaasje witte wijn en wat salade.

Dit recept is ook heel makkelijk vegatarisch te maken, laat dan de spekjes weg en neem ipv tortellini's met vleesvulling een andere pasta of kies voor een andere vulling. De noten en champignons zijn ook al vleesvervangers!

Wij hebben er erg van gesmuld... echt heerlijk, gaan we zeker vaker eten. De jongens zijn niet zo dol op zulke gerechtjes... maar dat geeft niet dan eten wij dit romantisch bij wat kaarsen, saampjes op zondagavond .

Eet smakelijk!







1 opmerking:

  1. vanavond lekker uitgeprobeerd heerlijk gegeten samen

    bedankt Ilse voor je heerlijke recepten

    groetjes jane

    BeantwoordenVerwijderen