24 april 2015

Bruine bonen quiche

In de krant zag ik een recept voorbijkomen van Herman den Blijker. 
Een quiche met bruine bonen, om dat recept na te lezen, kan je hier klikken.

Ik verbouwde het recept dat het ook geschikt zou zijn voor een koolhydraatbeperkt dieet. Herman maakte zijn quiche met een bodem van bladerdeeg en met naar mijn mening te weinig groente...maar 100 gram per persoon.... Dus ik veranderde en maakte het anders... 
Dus een beetje van Herman en een beetje van Ilse :)

Recept Bruin bonen quiche
2-3 personen

350-400 gram gekookte bonen (ik nam gedroogde bonen en weekte en kookte deze eerst)
1 kleine prei
100 gram champignons (optioneel, bij mij moesten ze op en ze smaakte er best bij)
100 gram spekjes
4 eieren
200 ml slagroom
geraspte oude kaas
peper en zout

Spoel de bonen af en laat ze goed uit uitlekken.
Wrijf ze voorzichtig droog met wat keukenpapier of een keukendoek.
Bak de spekjes uit. 
Snijd ondertussen de champignons in plakjes en de prei in ringen.
Voeg de champignons toe en bak deze mee tot de gaar zijn.


Verwarm de oven voor op 200 graden.
Doe de champignons en spekjes in een ovenschaal (ik gebruikte mijn hapjespan, want die kan gelijk de oven in, lekker makkelijk).
Roer dan de prei en de bonen erdoor.


Klop de eieren los met de slagroom en wat peper en zout.
Verdeel dit over over de de groente.
Rasp er als laatst wat oude kaas overheen.


Bak de quiche in 20-25 minuten gaar.


Lekker? Zeker... maar houdt er wel rekening mee dat bonen altijd een wat drogere structuur hebben en dat is een quiche natuurlijk nog steeds zo. Deze variant van bruine bonen gaat zeker vaker op tafel komen :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten