14 mei 2015

Tarte tartin met rabarber en aardbeien

Toetjes...
met aardbeien...
en rabarber...

mmmm heerlijk....

vinden jullie mijn bakvormpje niet super lief...uhh zoet :)

Ik wilde graag een tarte tartin maken, je weet wel zo'n omgedraaide taart.
Die kan je maken met allerlei soorten ingrediënten en omdat onze rabarber goed is voor de oogst, moest die er sowieso in... Lang heb ik geroepen in lust geen rabarber, want ik kende alleen rabarbermoes en daar gruwel ik dus echt van. Sinds ik de combinatie heb ontdekt met aardbeien, lust ik wel rabarber.... Dus ik ben heerlijk aan het experimenteren


Ook dit was weer een geslaagd experimentje. Fris, zoet, warm en heerlijk met een royale bol ijs en slagroom... Jaja we weten goed wat lekker is ;)

Recept Tarte tartin met rabarber en aardbeien
2-3 personen (of meer als je met minder tevreden bent ;)...)

100 gram aardbeien
100 gram rabarber
2 plakken bladerdeeg
2 eetlepels water
30 gram palmsuiker of normale suiker
en nog wat extra suiker naar smaak
1 eetlepel boter
beetje citroensap

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Laat het bladerdeeg ontdooien.
Maak de aardbeien en rabarber schoon.
Snijd de rabarber in stukjes van ongeveer 1 cm en halveer de aardbeien.
Verhit een koekenpan met daarin de suiker en het water, maak hier een karamel van die lichtbruin van kleur is.


Als je palmsuiker gebruikt zoals ik is het lastig inschatten wanneer de karamel goed is, dus blijf erbij en blijf geregeld roeren.
Als de karamel goudbruin is voeg je het citroensap toe en de boter, dit kan een beetje spetteren.
Schenk de karamel in een bakvorm.


Verdeel daar overheen de rabarber en aardbeien en strooi evt nog wat suiker over het taartje.


Snijd het bladerdeeg op maat en bedek de aardbeien en rabarber met bladerdeeg. 
Stop de zijkant een beetje in en prik gaatjes in het bladerdeeg.


Bak hem in 20-30 minuten gaar en goudbruin.


Haal de vorm uit de oven, zet er een bord op en draai hem om.



2 opmerkingen:

  1. Oei, die lijkt me ook lekker zeg, maar voorlopig ga ik nog even voor een cramble met rabarber en aardbeien... ook heerlijk...
    En serveren met custard of gewoon gele vla... super...
    Fijne dag verder nog,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. HHHeerlijk ook idd... daar heb ik ook een receptje van online staan... ;)
      Jij ook nog een fijne dag!
      Liefs Ilse

      Verwijderen