26 februari 2016

Werklijstjes voor mezelf en de kinderen

Jullie weten vast wel dat ik graag met lijstjes werk.
In de agenda die wel zelf afdrukte heb ik ook lijstjes gekozen voor de kinderen voor klusjes. Deze zaten in mijn agenda, maar dat werkte niet. De jongens vroegen zelf of ik ze aan de binnenkant van een kastje wilde hangen. Zo konden ze zelf hun klusjes in de gaten houden. Natuurlijk!

Wat ze doen?
Ze maken hun kamertje schoon, ruimen hun eigen was op in de kast, maken hun huiswerk, dekken 1 keer per week de tafel (soms helpen ze vaker ermee, als ze zin hebben) en ruimen 1 keer per week de vaatwasser uit.

Ik ben echt reuze trots op ze! Zo zelfstandig dat ze al zijn met hun 8 en 6 jaar...
Vervelend vinden ze het niet, het is ondertussen "normaal" en zit in hun ritme. 



Staat daar dan wat tegenover? Nou nee niet altijd. Nu plakken ze stickers, vroegen ze zelf om, vinden ze dan weer een tijdje heel erg leuk. Voor de stickers kregen ze voor ieder klusje een knikker, deze gingen in een weckpot. Als de weckpot vol zou zijn zouden we naar de Mac. gaan. Dat vonden ze een superplan. De eerst week werden er heeeeel veel klusjes gedaan, maar zo'n pot is best groot en daarna gingen de klusjes gewoon verder in hun eigen tempo en ineens leek het wel voor hun, zat hij toch vol. 

De schatten hadden voor mij ook een pot gemaakt. En als ik mijn pot vol zou hebben zouden ze van hun eigen geld een reep chocolade voor me kopen ... ohhh wat een schatten... hoe ik ook protesteerde hoe vasthoudender ze werden... dus vooruit... We zijn ondertussen al een aardig tijdje geleden naar de Mac. geweest en ik heb mijn chocoladereep al op en genoten van ieder stukje :)

Maar goed, na de knikker-mac-pot, kwamen dus nu op hun verzoek de stickers. Zakgeld krijgen ze standaard en soms als ze wat extra's doen krijgen ze een extra centje. Maar ik wil ze niet het idee geven, dat er tegenover normale klusjes in een gezin altijd geld of iets anders moet staan. Er zijn nou eenmaal dingen die erbij horen. Ik hoop dat ze dat leren op deze manier... 

En zijn we er streng in? Oh nee hoor... soms verplaatsten we het een paar dagen. Soms slaan we een weekje over omdat er een speelafspraak is, of dat er iemand ziek is of omdat ze net een meeeegaaa coool lego dorp hebben gebouwd de dag ervoor... Ja logisch dat ruim je dan niet gelijk op omdat je moet vegen in je kamer. Dan maken we de deal dat ze verder wel opruimen en schoonmaken, maar het vegen dan een keertje overslaan...

Het moet natuurlijk voor hen geen juk worden, net zoals ik zelf wel eens met mijn huishoudelijke taken schuif, zo hebben zij tot een bepaalde grens ook die mogelijkheid. 

Voor mezelf heb ik ook een leuk lijstje... 2 zelfs...
eentje voor het menu en eentje voor mijn "klusjes". Die zaten ook in mijn agenda en toen ik die van de kids aan de binnenkant van de kast hing. Ging er een klein gloeilampje branden ;)... "pling".... hup mijn lijstjes in een andere kast aan de binnenkant.. Erg handig ...


Wat ik doe?
nou alles :)...
Nee hoor niet alles... 
want ik moet eerlijk bekennen ik was eigenlijk nooit!... 
Hee??? 
Nee echt niet...
..ik heb een hele lieve man en die wast iedere zaterdag alle onze was weg.
Thanks he schatje!!! :)

Maar de rest doe ik wel. Iedere week maak ik een nieuw lijstje en iedere week staat er een extra klusje op :).
En op de andere schrijf ik mijn weekmenu's. Deze komen iedere zondag of maandag online op mijn Facebook pagina en op mijn Instagram account. Dus mocht je inspiratie nodig hebben, neem daar eens een kijkje!


1 opmerking:

  1. Wat goed om alles gewoon ergens te hebben hangen. Wij hebben ook wel bepaalde taken die de meiden doen maar meer gewoon afgesproken. Dit werkt vast goed!!

    BeantwoordenVerwijderen