11 januari 2018

Thai curry met spruitjes


Spruitjes... Lust jij ze?


Ik wel, maar vind het altijd wel lekkerder om er iets speciaals mee te doen. Door een vriend werd ik geïnspireerd om ze te verwerken in een curry. Sindsdien staat deze variant met spruitjes op nummer 1. 


Om de thai curry de juiste smaak te geven gebruikte ik de kruidenmix van Jonnie Boer. Een lekkere spicy mix zonder rotzooi. Eerst wist ik niet goed wat ik d'r mee moest... Maar nu zeker wel! Wat voor vlees je gebruikt is echt persoonlijk, als het eventjes gaat gebruik ik wat stoofvlees wat ik fijn snijd door de curry. Maar blokjes kip of worst kan ook goed. Wil je het liefst vega eten? Voeg dan wat 2 handjes grof gehakte walnoten toe. 


Recept Thai curry met spruitjes


2 uien
3 tenen knoflook
750 gram spruiten
1 blik tomatenblokjes
1 pak gezeefde tomaten
2 eetlepels red thai curry kruiden van Jonnie Boer (als je een andere thai curry mix gebruikt kan de hoeveelheid afwijken)
vlees naar keuze, onze grote favoriet is wat gaar rundvlees
pakje kokosroom of slagroom
optioneel: handje walnoten

Maak de spruitjes schoon en halveer ze. 


Kook ze 5 minuten, giet ze af en zet weg tot gebruik. 
Snipper ondertussen het uitje fijn en hak de knoflook klein. 
Verhit wat olie in een stoofpan en fruit hierin de ui en knoflook tot ze glazig en zacht zijn. 


Voeg dan de kruiden toe en bak deze even mee. 
Snijd de tomaten in blik in grove stukken en voeg samen met de gezeefde tomaten toe. 
Roer alles goed door en breng het aan de kook. 
Draai het vuur zacht en laat dit een half uur pruttelen. 
Voeg de spruitjes toe en laat het nog eens een half uur stoven. 
De stooftijd mag ook langer, des te lekkerder wordt je curry. 
Snijd of pluk het stoofvlees in kleine stukjes en roer dit ook door de curry heen. 
De laatste 10 minuten roer je er de kokosroom of slagroom doorheen en verhit deze mee. 


Bestrooi de curry voor het serveren met een handje grof gehakte walnoten. 
Lekker om te serveren met een afgebakken naanbrood.


Zoek je nog meer spruitjes recepten die anders zijn dan anders? Bekijk deze recepten dan eens... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten