25 mei 2018

Verwend met waterverf

Al mijn waterverf tekeningen in mijn bijbel maakte ik met een waterverfsetje van de Ikea. Niet ideaal, maar goed dat had ik en besloot er mee aan de slag te gaan. Het nadeel van goedkope waterverf is dat ze er veel kalk in stoppen en minder pigment. Pigment zorgt voor de kleurafgifte en maakt de dat je kleuren intenser zijn. Daardoor heb je ook minder verf nodig. Kalk wordt aan waterverf toegevoegd als vulstof en om hard in vormpjes te krijgen. Hoe meer kalk erin zit, hoe meer dit ook achterblijft op je tekening. Als je er later met een fineliner overheen gaat heb je vaak een probleem. Mijn fineliners "liepen" vol en gingen het steeds slechter doen en gingen kapot. 


Ik wilde heel graag voor mijn verjaardag geld vragen voor een goede set. Maar ik hoefde niet tot mijn verjaardag te wachten! Mijn lieve schat verraste me met een set van Van Gogh op moederdag. Super.... Wat een geweldige set. 


Omdat ik weet dat best wat van jullie creatief zijn en ook bezig zijn met bible journaling, dacht ik laat ik delen met jullie waar ik zo blij mee ben. Kijk je mee?
Ik kreeg een set van van Gogh met 18 napjes. Het lijkt wel een snoepjesdoos. Ieder napje is ingepakt in een apart papiertje. In de doos zit ook een tube wit en een tube grijs, waarmee je goed kan mengen. Een penseel en een sponsje maakt het compleet.


Toen ik alles uitgepakt had wilde ik graag zien hoe de kleuren waren en besloot een voorbeeldje te maken. Ik tekende vakjes, schreef de nummertjes erbij en ging aan de slag met m'n kwastje. Prachtig om te zien hoe de kleuren dekken, weinig kalk bevatten. De kleuren zijn zoveel lichter dan de gedroogde verf in de napjes. 

Wat gebruiken jullie voor waterverf? En nog specifieke kleuren die de moeite waard zijn om aan te schaffen?

1 opmerking:

  1. Wauw, wat een mooi cadeau! De kleuren zijn echt mooi! Als ik hier verf pak ik de waterverf van de kinderen, maar het resultaat wordt eigenlijk nooit wat ik er van verwacht - wellicht ook te veel kalk?!
    Mede daardoor pak ik liever kleurpotloden, en ja, dan wel mijn eigen die veel pigment bevatten en niet die van de meiden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen