14 mei 2018

Risotto met rode wijn en zwammen


We zijn hier dol op risotto. Toen ik in de foodie box 2 prachtige soorten zwammen vond, wist ik gelijk die gaan in een risotto. Want risotto en zwammen/paddenstoelen horen bij elkaar. Ik kreeg van www.funghifunghi.com deze 2 verpakkingen om te proberen. De koraalzwam en de eikhaas, ze zijn prachtig om te zien.




Het lijken we sponsjes... de reacties op Instagram logen er niet om... mensen weten niet zo goed wat je er mee moet... anderen durven het niet te eten... en anderen reageren zoals ik en kunnen niet wachten om het te proeven. Wij vonden ze heerlijk! Rijk en vol van smaak... 


Ik had geen witte wijn in huis en bedacht dat je risotto vast ook met rode wijn kon maken. Rondje op google gaf mij het antwoord en hoera de risotto kon gemaakt worden. De kruiden die ik er in gebruikte zijn van Jonnie Boer. Hij heeft zulke geweldige kruidenmixen gemaakt, ze zijn niet goedkoop, maar het geld waard vind ik.


Recept Risotto met rode wijn en zwammen


150 gram champignons
1 schaal eikhaas (vervang evt voor een ander soort zwam)
1 schaal koraalzwam (vervang evt voor een ander soort zwam)
1 ui
2 tenen knoflook
200 gram risotto
600-1000 ml bouillon
halve prei
100 ml rode wijn
1,5 eetlepel funghi kruiden van Jonnie Boer
peper en zout
100 gram parmezaanse kaas
30 gram boter
gerookte kipfilet
1 eetlepel citroensap.

Snipper het uitje en de knoflook fijn. 
Snijd de prei in smalle ringetjes.
Hak de zwammen en de champignons in grove stukken
Verwarm in een pan wat olijfolie en bak op laag vuur hierin de knoflook en de ui glazig.
Voeg de risotto rijst toe en bak deze even mee.


Blus het geheel af met de rode wijn.
Schenk steeds een soeplepel hete bouillon bij de risotto en roer tot het is opgenomen. 
Ga zo door tot de risotto verzadigd is.


Verhit in een andere pan een beetje olijfolie en bak ik gedeeltes de zwammen en champignons goudbruin en gaar.
Hou ze even apart tot ze nodig zijn. 


De gerookte kipfilet sneed ik in plakjes en warme ik even op in een warme pan. 
Blijf roeren in de risotto, voeg de prei, peper, zout en de fungi kruiden toe. 
Als de risotto verzadigd is, voeg dan de gebakken zwammen en champignons toe, roer deze er door heen. (hou wat van het zwammenmengsel achter ter garnering)
Voeg een lepel citroensap toe en verwam alles goed door. 
Als laatste roer je er geraspte Parmezaanse kaas en boter door. 
Verdeel over de risotto over de borden, verdeel daarover heen wat van het zwammenmengsel en de gerookte kip. 


Eet smakelijk!



~de zwammen werden gesponsord door Kroon op het Werk~

Geen opmerkingen:

Een reactie posten